En bil som Suzuki Ignis findes ikke magen til. Se på
billederne og giv os ret. Når man går lidt mere
under lakken på den usædvanlige minibil, bekræftes
man i enhver henseende. Det er en fin bil, Suzuki
har skabt, forudsat, selvfølgelig, at det er præcis
de særlige egenskaber, den byder på, som man har
brug for.
Det vidste vi jo egentlig godt, for allerede i
november sidste år kunne vi berette om den nye lille
mini-SUV i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler. Suzuki var tidligt ude med
præsentationen af den nye bil, som siden kørte ud på
de danske landeveje i marts måned i år. Så tidligt,
at der også var tid til at lytte til reaktionerne på
bilen. Det er i hvert fald det, vi gætter på, at man
har gjort hos Suzukis ingeniører.
Delte meninger
Vi ved, at flere kolleger har udtrykt den
opfattelse, at den nye Ignis var lidt for livlig. De
betegnede den som et tegn på ustabilitet.
Undertegnede var bestemt ikke af den opfattelse. Det
er klart, at når man bygger en smal og høj bil med
kort akselafstand, som oven i købet vejer under 1000
kg og er yderst attraktivt prissat, så kører den
ikke som en 5 meter lang 2 tons tung
luksuslimousine.
Men den var ikke ustabil, den var ikke engang
påfaldende sidevindsfølsom. Omvendt var den sjov at
køre gennem kurverne med, og på grund af frihøjden
på 18 cm, var den også sjov at boltre sig lidt med
på ujævne grusveje (læs
vores prøvekørsel fra den gang og få også meget mere
at vide om bilens basis egenskaber, som vi ikke går
i dybden med hér >>>).
Selv med træk på blot de to forhjul kommer Ignis
glimrende frem off road.
Styreresponsen
Følgende hypotese er ikke bekræftet, men
undertegnede er ret sikker vurderingen: Ingeniørerne
har rettet ind efter de kritiske ryster. De har ikke
ændret på bilens konstruktion og basale dimensioner.
Dermed kører den ligeså godt som den gjorde i
november. Men man har elektronisk ændret på styre
responsen, så servostyringen på det nærmeste
fastholder styringen i ligeud stillingen, hvis det
er ligeud, man kører.
Slipper man rattet, kører bilen lige ud. Ikke pga.
dens hjulgeometri, men pga. at servostyringen
”holder fast i rattet”. Det mærker man naturligvis,
når man drejer væk fra ligeud positionen, man skal
ligesom overvinde en modstand. Derefter går det så
fint igen, og måske kan nogle lide ændringen, men
det kan jeg ikke.
Det gør ikke Ignis til en dårlig bil, men det er en
efter min erindring markant ændring, og den er værd
at forholde sig til, hvis man kaster sig ud i at
anskaffe en Ignis.
Lokker med eventyr
Og det er der mange gode grunde til at gøre. Den
lokker til eventyr (især i den prøvekørte top
udstyrede Adventure version), den er ultra fleksibel
med de mange variantionsmuligheder i kabinen, og så
er den altså sjov at køre, uanset styremodstand
eller ej.
Den 4-cylindrede dualjet benzinmotor uden turbolader
er ikke specielt underholdende, men den gør det
muligt, at komme tæt på forbrugstallet på 21,7 km/l
i praksis. Og da 100 km/t kan nås på 12,2 sekunder,
er den på ingen måde en sinke.
Det hele har indflydelse på økonomien, hvor
listeprisen begynder ved 128.000 kroner og i det
konkrete tilfælde standses ved 160.000 kroner, med
mindre man vil have den som mild-hybrid eller vil
tilkøbe ekstraudstyr (som f.eks. metallakken til
5000 kroner).
Overbevisende udstyrsliste
Udstyrslisten er overbevisende: Automatisk
nødbremse, vognbaneassistent, klimaanlæg, Fuld LED
(!!!), nøglefri entré og stop/start, fartpilot,
navigation, læderrat, tågeforlygter, el-ruder for og
bag, sædevarme, elektriske sidespejle og ikke mindst
den eminente slide-funktion, hvor bagsæderne
individuelt i hver side kan skydes 16,5 cm frem og
tilbage.
7” skærm, bakkamera, 16” alufælge og meget andet er
også med på listen. Det betyder alt sammen
tilsammen, at hvis man har lyst til en sjov og ultra
kompakt mini-SUV, som for øvrigt også kan vende på
en tallerken (forudsat den dog er 9,4 meter i
diamater) er der ingen vej udenom Suzuki Ignis. Og
er den i visse situationer, trods bagagerummet på op
til 1100 liter med bagsæderyglænene lagt ned, for
lille til det aktuelle transport behov, så kan man
koble en anhænger på op til 1000 kg bagpå.
I øvrigt har Suzuki Ignis opnået 5 stjerner i
EuroNCAP sikkerhedstesten, iført den såkaldte
sikkerhedspakke, som den prøvekørte bil. Men lad
alligevel være med at køre galt – så slutter
eventyret for tidligt…
|